Trälleborgsskolan blir en miljösmart skola

Nya Trälleborgsskolan börjar att ta form. Plattan, väggar och tak är på plats. Visste du att stora delar av stommen är korslimmat trä – ett klimatsmart alternativ.

Det händer mycket vid bygget av nya Trälleborgsskolan. Nu kan vi äntligen få en bild av hur skolan ska se ut när den är klar.

Skolan är cirka 6 100 kvadratmeter och består av två våningar. Stommen är korslimmat trä, samt stål på valda delar. Stora delar av fasaden kommer vi att klä in med tegel. På taket blir det solceller.

Visualiseringsbild nya Trälleborgsskolan.

Varför bygger vi med trä?

En träskola har inte bara lågt koldioxidavtryck som kan bidra till att begränsa klimatförändringen. Trä har också visat sig vara ett material som påverkar oss positivt, både när det gäller hälsa och välbefinnande. Genom att bygga skolan i trä kan vi förse nästa generation med en bättre lärandemiljö.

Om Trälleborgsskolan

Nya Trälleborgsskolan blir en skola för cirka 480 elever, från årskurs 4 till 6. Även särskola från förskoleklass till årskurs 6 kommer att vara här. Skolan blir klar 2024.

Trälleborgsskolan bygger Värnamo kommun tillsammans med ByggDialog i en så kallad strategisk partnering. Strategisk partnering innebär att vi sam­verkar i en serie projekt redan från tidiga skeden för att skapa synergieffekter mellan projekten. De andra projekten är Västhorjaskolan och Park Arena.

Du kan följa bygget och läsa mer om våra andra byggprojekt på sidan Byggprojekt. Länk till annan webbplats.

På plats finns även en kamera som dokumenterar hela byggprocessen.

Kamerafilmer hittar du på Byggdialogs webbplats. Länk till annan webbplats.

Interiörbild, ny entré.