31 nya villatomter i Helmershus

Nu släpper vi 31 nya villatomter i etapp 1 av det nya bostadsområdet Helmershus. Området ligger i ett attraktivt område söder om stadskärnan och med cykelavstånd till centrum.

– De nya villatomterna ligger nära sjön Vidöstern med natur och friluftsliv inpå knuten. Du bor på landet och har samtidigt väldigt nära in till centrum, säger Faton Cani, markingenjör på enheten för mark, exploatering och hållbar utveckling.

Det är cirka fyra kilometer mellan villaområdet och stadskärnan, det finns bra möjligheter att använda kollektivtrafik och Värnamo kommun planerar att bygga en ny cykelväg på den gamla banvallen in mot centrum.

Området är uppdelat i sex kvarter med tre till sex tomter. Pris och storlek varierar något.

– Vi har redan fått frågor från flera som är intresserade av en tomt i Helmershus, så vi vet att det är ett attraktivt område, säger Faton Cani.

Bostadsområdet i Helmershus är en del av den övergripande strategiska planeringen av bostäder i och nära Värnamo stad. Området kommer att byggas ut i etapper. I översiktsplanen ser Värnamo kommun området kring Helmershus som en ny stadsdel med service och blandad bebyggelse. Det pågår arbete med detaljplanering för kommande etapper de närmaste åren.

Anmäl ditt intresse

Är du intresserad av en tomt i området? Om du redan står i vår tomtkö, kommer du att få ett erbjudande om de 31 tomterna via din e-post.

Om du ännu inte är anmäld till vår tomtkö, kan du läsa om hur du gör på sidan Lediga tomter.

Pris och andra kostnader

Priset för en tomt är 475 000 till 575 000 kronor. Placering, storlek och pris på respektive tomt ser du på sidan Lediga tomter.

Kostnad för nybyggnadskarta, utstakning, bygglov, anslutning av VA, samt el och opto tillkommer.

Om du har frågor

Har du frågor om tomterna, kontakta Faton Cani, faton.cani@varnamo.se eller Marie Nilsson, marie.nilsson4@varnamose. Du når båda via kontaktcenter tfn 0370-37 70 00.

Flygbild över ett område som är indelad i sex kvarter och där man kan se att det ska gå gator.

Området i Helmershus är uppdelat i sex kvarter, med varierat antal tomter per kvarter. Totalt finns det 31 tomter.

En kvinna och en man står bredvid varandra. I bakgrunden syns ett område som är förberett för bebyggelse.

Marie Nilsson och Faton Cani på enheten för mark, exploatering och utveckling framför området i Helmershus.