Klimatrådets hedersomnämnande 2023

Idag, måndag 16 oktober, fick Värnamo kommun ta emot Klimatrådets hedersomnämnande 2023.

Klimatrådet i Jönköpings län delar varje år ut ett klimatpris och ibland även hedersomnämnanden, det vill säga utmärkelser för goda prestationer. Idag fick Värnamo kommun ta emot ett hedersomnämnande för att vi strategiskt arbetar med att bygga våtmarker i kommunen.

- Vi fick inte priset den här gången, men vi är väldigt nöjda ändå. Jättekul att vi fick en nominering och att vi kommer hem från Klimatrådets prisutdelning med ett hedersomnämnande, säger Joakim Norgren, skogsförvaltare och projektledare i Värnamo kommun.

Så här lyder juryns motivering

Värnamo kommun har i flera år arbetat strategiskt och systematiskt för att lindra effekterna av klimatförändringarna. Värnamo kommuns satsningar på klimatanpassning bidrar positivt till andra samhällsmål och miljömål, exempelvis biologisk mångfald, ökat friluftsliv och rekreation.

Genom sitt strategiska arbetssätt har man även inkluderat civilsamhälle och företag för att få lokal förankring och engagemang i frågan.

I nyheten ”Värnamo kommun nominerad till klimatpris" kan du läsa mer om varför vi var en av de nominerade och hur vi arbetar med att utveckla våtmarker.