Trygghetslarm och digitala lås
Du som bor i privat bostad som inte har kommunal omsorg kan ansöka om trygghetslarm. Ett trygghetslarm är till för att du ska känna trygghet i ditt hem.
Genom att trycka på din larmklocka kan du vid oförutsedda eller akuta situationer kalla på hjälp. Du kan använda ditt larm dygnet runt.
Trygghetslarm
Trygghetslarmet ersätter inte larmnumret 112.
Installation och support av trygghetslarm och digitala låsvred i ordinärt boende utförs av enheten för välfärdsteknik och hjälpmedel.
I abonnemanget för trygghetslarm ingår utrustning, abonnemang och testlarm flera gånger per dygn.
Kostnaden för trygghetslarmet är max 318 kronor per månad. Kostnaden för trygghetslarm ingår i högkostnadsskyddet.
Ansökan trygghetslarm
Rätten till trygghetslarm är behovsprövad och utgår från den enskildes individuella behov. Ansökan görs till biståndshandläggaren som ansvarar för utredning, bedömning och beslut. Du ansöker genom e-tjänst nedan.
Digitala lås
När du fått trygghetslarm beviljat kommer det även installeras ett digitalt lås på din ytterdörr.
Kostnaden för digitala låset ingår i trygghetslarmet.
Behörig hemtjänstpersonal kan låsa upp och låsa din dörr med hemtjänstens godkända mobiltelefoner i stället för en fysisk nyckel. Varje gång personalen låser upp med mobiltelefonen så registreras det i låssystemet vem som har låst upp dörren.
Förslag på innehåll som kan vara intressant för dig
Hjälpte sidan dig?
Har du frågor om kontaktuppgifter eller enskilda ärenden? I de flesta fall ska du kontakta vårt kontaktcenter, det kan du göra genom att ringa 0370-37 70 00, eller skicka e-post: kontaktcenter@varnamo.se.
Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!
Senast ändrad 04 april 2024