Vanliga frågor och svar, inkomstförfrågan

På denna sida har vi samlat vanliga frågor och svar om inkomstförfrågan.

Den skickas ut vid årsskiftet varje år till alla personer som har avgifter som är inkomstprövande så som hemtjänst, trygghetslarm, inskriven hemsjukvård och särskilt boende. Den skickas också ut om personen får något typ av hjälpmedel.

Sedan skickas det även under hela året till nya brukare med inkomstprövade avgifter. Inte om det är ändrade beslut eller om personen byter bostad eller om bostadstillägget ändras. Skickas även ut till de som blir inskrivna i hemsjukvården eller haft enstaka besök av hemsjukvården (sjuksköterska, arbetsterapeut eller fysioterapeut).

Innan 15 februari 2024. Då hinner du få ett nytt beslut som gäller från den 1 januari. Om du väljer att inte lämna in blanketten Inkomstförfrågan, betalar du full avgift för dina insatser. Vill du lämna Inkomstförfrågan senare under året går det bra. Avgiftsbeslutet gäller då från månaden efter.

Vi gör inga justeringar på redan debiterade avgifter om man inte särskilt skriver att man vill få tidigare faktura kontrollerad mot inlämnad inkomstförfrågan.

Vill du lämna Inkomstförfrågan senare går det bra. Däremot kommer du inte få ett beslut som börjar gälla från 1 januari. Avgiftsbeslutet gäller då från månaden efter du skickat in inkomstförfrågan.

Ja, om du skriver under som behjälplig. I blanketten och i e-tjänsten finns i slutet en ruta att kryssa i om du hjälpt till att fylla i inkomstförfrågan.

Ja, vi gör nya beräkningar varje år då avgifterna kan ha ändrats.

Då blir det full avgift för insatserna, även om du haft en lägre avgift eller varit helt avgiftsbefriad under året.

Förslag på innehåll som kan vara intressant för dig

Hjälpte sidan dig?

Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!


Hur kan vi göra informationen bättre för dig? Webbadress till sidan bifogas i meddelandet.

Senast ändrad 03 januari 2024