Rena händer räddar liv – du kan också bidra

I dag, 5 maj, är uppmärksammar WHO (Världshälsoorganisationen) den årliga handhygienens dag. Syftet är att stödja personal inom vård och omsorg, men god handhygien är bra för alla, det lärde vi oss inte minst under pandemin.

Handhygienens dag stödjer arbetet med att förbättra handhygienen inom vård och omsorg. God handhygien förebygger smittspridning och vårdrelaterade infektioner – vilket i förlängningen också bromsar antibiotikaresistens.

– God handhygien är extremt viktigt inom vård och omsorg och vi arbetar kontinuerligt med att säkerställa det i våra verksamheter. Men det är bra om vi alla i vardagen tänker på att vara noggrann med handhygienen, så att vi förebygger smittspridning på jobbet, i skolan och där hemma, säger Anette Claesson, medicinskt ansvarig sköterska i Värnamo kommun.

På Region Jönköpings webbplats kan du läsa mer om handhygien och se filmen om WHO:s arbete för att rädda liv. Länk till annan webbplats.

Två händer som tvättar sig. Det är skum på händerna.