Gör skolavslutningen minnesvärd och säker

Skolavslutningen är här och det är dags att fira och avsluta skolåret på ett fantastiskt sätt! Gör det till en minnesvärd och säker upplevelse utan alkohol och droger.

Kommunikation är nyckeln
Föräldrar, ta er tid att prata med era barn om de risker som droger och alkohol kan innebära. Ungdomar, prata med era föräldrar om era egna val och hur ni vill fira skolavslutningen. Öppen kommunikation skapar förståelse och trygghet för båda parter.

Välj ditt sällskap klokt
Ungdomar, omge er med vänner som delar era värderingar och respekt för att hålla sig borta från droger och alkohol. Det är lättare att ha kul när man är tillsammans med människor som stöder ens val. Föräldrar, uppmuntra era barn att umgås med positiva och stöttande kamrater.

Utforska alternativa aktiviteter
Det finns massor av sätt att fira skolavslutningen utan att använda droger eller alkohol. Planera roliga och spännande aktiviteter som inte involverar dessa substanser. Det kan vara picknick i naturen, spelkvällar eller en filmmaraton. Låt kreativiteten flöda och skapa minnesvärda ögonblick tillsammans.

Var medveten om konsekvenserna
Både ungdomar och föräldrar, ta er tid att lära er om riskerna med droger och alkohol. De kan påverka hälsa, prestation i skolan och framtid. Fatta medvetna beslut och förstå att det finns bättre sätt att ha kul och vara social utan alkohol och droger.

Våga säga nej
Ungdomar, om ni blir erbjudna droger eller alkohol under skolavslutningen, kom ihåg att det är helt okej att säga nej. Ni har rätt att göra era egna val och fokusera på att ha kul på era egna villkor. Föräldrar, uppmuntra era barn att stå upp för sig själva och vara stolta över sina val.

Prata med någon ni litar på
Ungdomar, om ni känner er osäkra eller har frågor om droger och alkohol, prata med en vuxen som ni litar på. Det kan vara era föräldrar, lärare, mentor eller någon annan vuxen som kan ge er råd och stöd. Föräldrar, skapa en öppen dialog med era barn och vara tillgängliga för att svara på deras frågor och bekymmer.

Kom ihåg att skolavslutningen är en tid att fira och skapa minnen som varar livet ut. Genom att göra medvetna val och hålla sig borta från droger och alkohol kan ni ha en fantastisk skolavslutning som ni kommer att minnas med glädje. Ungdomar och föräldrar, tillsammans kan ni göra skolavslutningen till en tid av glädje, samhörighet och trygghet.

Ha en riktigt fin skolavslutning och skapa minnen som får er att le även långt efter att skolan är slut!

På webbplatsen Full koll Länk till annan webbplats. finns många svar på frågor kring tonåringar, alkohol, droger.