En vecka för livet - suicidpreventiva veckan

Suicid och psykisk ohälsa är ett allvarligt folkhälsoproblem som vi tillsammans behöver hjälpas åt att förebygga. Genom att diskutera ämnet öppet, erbjuda stöd till dem som behöver det och sprida information om var man kan vända sig för hjälp, kan vi tillsammans göra en positiv förändring och rädda liv.

"En vecka för livet - suicidpreventiva veckan" påminner oss om att varje individ har potentialen att göra en betydande skillnad när det gäller att rädda liv och främja mental hälsa. Ingen person ska behöva hamna i en sådan situation där självmord upplevs som enda utvägen, ingen ska behöva ta sitt liv. Under vecka 36, 4-8 september, kommer Värnamo kommun genomföra olika aktiviteter för att öka kunskapen om psykisk ohälsa.

Om du är orolig för någon eller misstänker att någon i din närhet inte mår bra och uttrycker självmordstankar eller om du tänker dem själv finns hjälp att få.
Ta detta på allvar och sök hjälp hos vården.

På 1177s webbplats hittar du mer information om självmordstankar. Länk till annan webbplats.

Program för suicidpreventiva veckan

I skyltfönstret på Trygghetscenter kommer vi att tända ljus och uppmärksamma antal suicid under åren. Vi kommer att sätta upp 12 hjärtan som representerar genomsnittligt antal suicid per år i Värnamo kommun samt tända 12 batteridrivna ljus. Tid: under hela vecka 36.

Ljuständning i Rutan

12 ljus tänds i Rutan för att uppmärksamma genomsnittligt antal suicid per år i Värnamo kommun. Tid: måndag den 4 september klockan 10.00.

Plats: Rutan, Flanaden

Föreläsning i Arken

Föreläsning ”Vad vi har lärt oss av att lyssna på tusentals killar” med Mauri Liebendörfer som är verksamhetsledare för Under Kevlaret och brinner för samtalets kraft. Under denna personliga och kraftfulla föreläsningen ger vi våra svar på bland annat följande frågor:
• Vad händer med känslor som vi packar Under Kevlaret?
• Hur kan det komma sig att så många killar/män begår självmord?
• Vem pratar killar med om sina känslor, om någon?
• Hur börjar man ens prata om lite mer personliga saker med andra?
• Vad innebär det egentligen att någon lyssnar utan att döma eller försöka fixa dig?

Tid: tisdag den 5 september klockan 13.00
Plats: Arken

Tema suicid

Öppet för allmänheten i vår Trygghetscenter med möjlighet till att samtala om temat där personal från Medborgarförvaltningen kommer att finnas med.

Tid: torsdag den 7 september klockan 15.00-19.00
Plats: Trygghetscenter

Filmvisning – För kärlekens skull

Evenemang: Filmvisning för ungdomar och diskussion efteråt