Parsamtal för unga

Är parsamtal något för dig och din partner? Nu erbjuder Värnamos ungdomsmottagning gratis parsamtal för er mellan 13 och 21 år.

Är parsamtal för oss?

Parsamtal passar er som känner att ni har en bra relation men önskar att få den ännu bättre. Det passar även er som upplever att ni ofta är osams, att ni bråkar om samma saker om och om igen eller har svårt att förstå varandra.

Tillsammans med kuratorn på Ungdomsmottagningen övar ni som par på att prata om känslor och tankar. Genom att förbättra er kommunikation, förbättras även sättet ni hanterar konflikter på. Målet är att ni ska ha en positiv känsla av att prata om relationen här och nu. Ni får även med er verktyg för att hantera er relation i framtiden.

Hur fungerar det?

Vi träffas en timme vid tre tillfällen. Det är ni som bestämmer vad vi pratar om och vad vi lägger fokus på. Kuratorn hjälper till att strukturera samtalen för att ni ska få ut så mycket som möjligt av träffarna.

Exempel på saker att prata om

• Förväntningar i ett förhållande
  • Svartsjuka
  • Osäkerhet kring relationen
  • Gränser i relationen, vad är okej och vad är inte okej?
  • Konflikter och bråk

Hur bokar jag en tid?

Du kan både SMSa eller ringa kuratorn på Värnamos ungdomsmottagning om ni önskar parsamtal.

Fanny Wickbom

Kurator på ungdomsmottagningen