Överbliven skolmat går till människor i behov

Apladalsskolan jobbar varje dag med att minska matsvinnet och sedan några månader tillbaka har de donerat den överbliven skolmat till personer som inte har möjlighet att köpa mat. - För oss som arbetslaget var det positivt redan från start, säger Lea Benkert som är första kock på skolan.

Det var i mars som Apladalsskolan fick frågan från kommunens måltidsservice om de ville ställa upp på ett projekt där de skulle ta vara på maten som blev över. Det började då som ett temporärt projekt som gav ett så pass positivt resultat att det nu har blivit en permanent satsning. Resultaten har bland annat visat att man flera dagar i veckan kunnat vara helt utan matsvinn som istället går till välgörenhet.

Att donera mat är inte heller något som medför något större arbete för personalen på Apladalsskolan. Den överblivna maten kyls ner enligt riktlinjer och hämtas sedan av kyrkans verksamhet Hela Människan i kantiner. Det är sedan Hela Människan som tar hand om maten, delar upp den i portioner och fryser ner. Personer som är i behov av maten har då möjlighet att hämta maten hos Hela Människan. När de vid ett annat tillfälle ska hämtar ny överbliven mat på skolan returnerar dom kantinerna från senaste gången.

- Det är väldigt smidigt. Dessutom vill man ju hjälpa andra och det känns bra att kunna hjälpa människor som finns nära oss, säger Lea.

Apldalsskolan hoppas att de kan vara en förebild för andra kök att ta vara på matsvinnet och hjälpa andra. Inte bara inom det kommunala utan även andra aktörer som restauranger eller livsmedelsbutiker.

Lea Benkert, Dalal Safor och Esma Dzaferi tycker det är bra att den överblivna skolmaten kan komma till nytta.