Skydda dig mot bedrägerier

Bedrägerier drabbar många. Du kan förlora pengar genom att luras logga in på din bank eller lämna ut koder eller kortuppgifter. Någon kan också utge sig för att komma från kommunen eller annan myndighet för att kontrollera eller utföra olika tjänster i hemmet.

Så kan ett telefonbedrägeri gå till

Telefonbedrägeri är när någon ringer och försöker att lura dig att lämna ut känsliga uppgifter som koder eller kortuppgifter, eller att logga in på din bank. När du loggar in släpper du även in bedragaren. I de flesta fall blir du kontaktad via telefon eller sms av en bedragare som påstår att något hänt och som vill att du ska identifiera dig för att hjälpa till att lösa problemet.

Telefonbedrägeri kan leda till stöld i hemmet

Ett telefonbedrägeri kan även leda till stöld i hemmet. De kan hända att bedragaren påstår att någon måste komma hem till dig för att säkra dina värdesaker eller koder. Någon kan också utge sig för att komma från kommunen eller annan myndighet för att kontrollera eller utföra olika tjänster i hemmet. I stället blir du bestulen på pengar, värdesaker och kontokort.

Äldre och personer med en funktionsnedsättning kan i vissa fall vara extra utsatta för den här typen av bedrägeribrott.

Blir du osäker på om en person som kontaktar dig verkligen är från kommunen eller en annan myndighet ska du be att personen visar sin arbetslegitimation. All personal i Värnamo kommun har personliga id-brickor. Om en person inte kan visa sin arbetslegitimation för dig ska du inte släppa in personen i ditt hem.

Så här skyddar du dig

Lägg på luren

Om någon ringer upp dig och du blir osäker ska du avsluta samtalet. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en släkting eller någon från din bank, ett företag eller en myndighet.

Förbered något du kan säga för att avsluta samtalet snabbt, eller lägg på direkt. Du behöver inte vara artig.

Logga inte in

Identifiera dig aldrig med bank-id och lämna aldrig ut koder från din bankdosa eller till ditt betalkort om någon frågar efter det.

Seriösa företag, organisationer och myndigheter tar aldrig kontakt och ber dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter på det sättet.

Lita inte på den som ringer

Bedragaren kan försöka stressa dig genom att säga att du är på väg att förlora pengar eller att någon anhörig har råkat illa ut.

Lita inte på personen som ringer även om den verkar trovärdig och har personlig information om dig.

Släpp inte in okända personer i ditt hem

Begär alltid att få se arbetslegitimation. Kan inte personen visa det ska du inte släppa in personen i ditt hem.

Du kan hjälpa till att sprida brottsförebyggande råd

Du kan hjälpa till att sprida brottsförebyggande råd till personer i din närhet. Prata med en mamma, en mormor, en granne eller kompis. Tillsammans kan vi stå emot bedragarna.

Läs mer på polisens webbplats Länk till annan webbplats.