Bli kontaktperson och brobyggare till bättre livskvalité

Att vara en kontaktperson är mer än bara att vara en vän - det handlar om att vara en brobyggare till en bättre livskvalitet för personer med funktionsnedsättningar.

Genom att erbjuda din tid och ditt engagemang kan du vara en viktig del av att bryta isolering och skapa möjligheter till fritidsaktiviteter för dem som behöver det mest.

Vem kan bli kontaktperson?

Du som har tid och intresse kan bli kontaktperson. Det spelar ingen roll om du har en specifik utbildning eller erfarenhet - det enda som krävs är att du är över 18 år, har tid och vilja att hjälpa någon att få en värdefull fritid.

Vad innebär uppdraget?

Som kontaktperson blir du en vän och stöttepelare för en person med funktionsnedsättning. Genom regelbunden kontakt, träffas ni två till fyra gånger i månaden för aktiviteter som ni själva väljer tillsammans. Det kan vara allt från en enkel promenad till att gå på bio eller bara sitta ner för en kopp kaffe och prata.

Här kan du se filmer som handlar om hur det är att vara kontaktperson:

Filmer om insatsen kontaktperson - KunskapsguidenLänk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.

Om du känner att du vill göra en insats och bli en kontaktperson, kontakta Mathilda Sjöö på Värnamo kommuns omsorgsförvaltning för att få mer information och vägledning. Du kan också besöka Värnamo kommuns hemsida och skicka in en intresseanmälan direkt därifrån.

Intresseanmälan kontaktperson - Värnamo kommun (kommun.varnamo.se)Länk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.

Du får ett arvode och en omkostnadsersättning för din tid och dina utlägg.

Kontakta Mathilda Sjöö på omsorgsförvaltningen via kontaktcenter, telefonnummer 0370-37 70 00, om du har frågor.