Gängsnacket – ett samtal vi behöver ta för att skapa en barndom utan brott

Kriminella nätverk utnyttjar barn för sin verksamhet. Hur kan vi förhindra att barn och unga dras in i kriminella gäng? Det är en viktig och komplicerad fråga. Här får du råd om hur du kan förebygga att ditt barn lockas in i brottslighet.

Polisen varnar för att kriminella gäng utnyttjar allt yngre barn. Barn och unga utnyttjas av gäng för att begå grova brott som mord. Det är ett växande problem där även barn så unga som tio till tolv år blir inblandade.

Gängmedlemmar kan finnas runt skolor, i centrum och i bostadsområden. De närmar sig barn genom att vara vänliga, bjuda på mat och ge presenter för att skapa en känsla av samhörighet. De riktar sig både till pojkar och flickor och utnyttjar även barn med intellektuella funktionsnedsättningar. Målet för gängen är att själva undvika straff genom att låta barn utföra brotten.

Till dig som är förälder eller närstående

Du är inte ensam om din oro. Prata med andra vuxna i din närhet och var öppen för att ta emot stöd och hjälp. Som förälder är du nästan alltid en av de viktigaste personerna i barnets liv. Så är det även om barnet eller tonåringen inte svarar på tilltal eller om ni bråkar om det mesta. Visa att du finns där, vad som än händer. Fortsätt att ställa frågor och lyssna, och säga som det är.

Läs broschyren "Gängsnacket"

För att nå ut till föräldrar har polisen lanserat broschyren ”Gängsnacket – en guide för föräldrar och andra viktiga vuxna”. Den innehåller praktiska råd för föräldrar som vill upptäcka om deras barn hamnat i dåligt sällskap.

Broschyren finns på flera olika språk och kan laddas ner som pdf på från Länsstyrelsens webbplats. Länk till annan webbplats.

Tecken att vara uppmärksam på:

• Barnet börjar ljuga och undanhålla saker.
  • Barnet får nya, äldre vänner.
  • Barnet kommer hem med nya kläder eller elektronik.
  • Barnet slutar be om pengar och verkar ha egna resurser.
  • Barnet gör eller tar emot stora betalningar via Swish eller bank.
  • Barnet använder två mobiltelefoner.
  • Barnet förändrar sitt beteende och får nya värderingar.

Detta lockar gängen med:

• Dyra kläder och accessoarer
  • Status och respekt
  • Känslan av att tillhöra en gemenskap

Du som förälder spelar en central roll för ditt barn. Fortsätt ställa frågor och lyssna aktivt. Om ditt barn ljuger, försök att skapa en öppen dialog.

Så skyddar du ditt barn

• Engagera barnet i fritidsaktiviteter
  • Stötta skolarbetet
  • Dela tid tillsammans som familj
  • Sätt tydliga gränser och ha en öppen dialog

Här finns stöd att få

Stöd från kommun

Alla kommuner erbjuder stöd till familjer även om det kan se lite olika ut i landet. Är du orolig, vänta inte med att söka hjälp. Sök hellre en gång för mycket än en för lite.

Läs mer om stöd du kan få från kommunen

BRIS – Barnens Rätt I Samhället

Bris nationella stödlinje för barn: 116 111

Brottsofferjouren

Stödlinje för brottsoffer, vittnen eller anhöriga: 116 006 eller brottsofferjouren.se

Mind

Föräldralinjen - en stödlinje för dig som är orolig för ett barn

Ring 020-85 20 00 eller

besök webbplatsen mind.se Länk till annan webbplats.

Polisen

Anmäl eller tipsa via 114 14

Du kan också tipsa på polisens webbplats Länk till annan webbplats.

Vid akuta ärenden, ring 112.