Patientnämnden är en fristående och opartisk instans som enligt lag ska finnas i alla regioner. Du kan vända dig dit eller direkt till den som utfört den vård du har synpunkter på.
Patientnämnden gör inga egna medicinska bedömningar och tar inte heller ställning till om vårdgivaren har gjort rätt eller fel. Syftet är i stället att beskriva, informera, reda ut och förklara. Detta bidrar till att patienter och vårdgivare förstår varandra bättre. Det är kostnadsfritt att vända sig till Patientnämnden.
Patientnämnden hanterar klagomål och synpunkter som rör i stort sett all offentligt finansierad hälso- och sjukvård. Det kan röra sig om:
Utöver detta kan patientnämnden hantera klagomål och synpunkter som rör fler områden eller verksamheter i just din region. Vänd dig direkt till aktuell patientnämnd för mer information.
Du kan också få hjälp med:
Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!
Senast ändrad 02 mars 2022