Öppenvård

Öppenvård är en behovsprövad insats som innebär att familjer med barn och ungdomar i åldrarna 0-21 kan få stöd vid bekymmer och svårigheter i föräldraskapet eller i familjen.

Råd- och stödsamtal med familjebehandlare

Är du förälder eller ungdom och behöver råd eller stöd? Vi vänder oss till familjer med barn och ungdomar i åldrarna 0-21 år, som är i behov av att prata med någon utomstående.

Samtalen kan handla om flera olika saker som påverkar dig som förälder. Det kan till exempel vara:

  • svårigheter med relationer
  • konflikter i familjen
  • oro för ditt barns mående.

Samtalen i Råd och stöd kan ske individuellt, i par eller med hela familjen. Tillsammans med dig försöker vi hitta det stöd du behöver för att gå vidare.

Råd och stödsamtal varken registreras eller journalförs och du kan vara anonym. Vi som arbetar har sekretess men en anmälningsskyldighet, som innebär att vi är skyldiga att anmäla om vi får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa.

Vem kan ansöka om råd- och stödsamtal?

Du som förälder kan ansöka själv eller tillsammans med ditt barn eller ungdom.

Hur ansöker jag om råd- och stödsamtal?

Ansök via vår e-tjänst så kommer vi kontakta dig. Du kan få upp till fem råd- och stödsamtal med en familjebahandlare. Behöver du fortsatt stöd efter det ansöker du om Öppenvård och vi hjälper dig gärna med ansökan.

Vill du ansöka om öppenvård?

Öppenvård är en möjlighet för din familj att förändra er livssituation till det bättre genom att använda familjens existerande resurser. Öppenvård utgår alltid ifrån barnets behov. Stöd kan ges individuellt eller i form av familjesamtal, föräldrasamtal eller praktisk/ pedagogisk vägledning i vardagen. Stödet kan också innebära att vi tillsammans med dig och ditt nätverk samordnar och utvecklar era resurser för att få en fungerande situation för dig och din familj.

Öppenvård är en behovsprövad insats vilket innebär att det behövs en ansökan, utredning och ett beslut för att få stödet.

Du ansöker om öppenvård via e-tjänst. Du och socialsekreteraren kommer tillsammans fram till om öppenvård skulle kunna vara ett bra stöd för dig och din familj.

Hur går det till?

Om öppenvård ses som ett bra stöd, får du via socialsekreteraren kontakt med en familjebehandlare. Ni gör tillsammans upp en plan för förändringsarbetet och hur det kan genomföras.

Vill du veta mer?

Om du vill veta mer så är du välkommen att höra av dig till Kontaktcenter, 0370-37 70 00. Vi hjälper dig komma i kontakt med en socialsekreterare eller familjebehandlare.

Kontakt medborgarförvaltningens reception

Hitta till oss

Storgatan 51

331 31 Värnamo

Öppettider för besök

Måndagar kl. 7.45-17.30

Tisdag till torsdag kl. 7.45-16.30

Fredag kl. 7.45-15.00

Lunchstängt alla dagar kl. 12.00-13.00

Förslag på innehåll som kan vara intressant för dig

Hjälpte sidan dig?

Har du frågor om kontaktuppgifter eller enskilda ärenden? I de flesta fall ska du kontakta vårt kontaktcenter, det kan du göra genom att ringa 0370-37 70 00, eller skicka e-post: kontaktcenter@varnamo.se.

Har du synpunkter på kommunens verksamhet? För att synpunkter ska hanteras korrekt, använd dig av vår e-tjänst för synpunkter.

Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!


Hur kan vi göra informationen bättre för dig? Webbadress till sidan bifogas i meddelandet.

Senast ändrad 15 januari 2024