Frågor och svar, antagning till gymnasiet

På denna sida har vi samlat vanliga frågor och svar om antagning till gymnasiet.

Den preliminära antagningen är klar 12 april.

Om du bor i Värnamo, Gnosjö eller Gislaveds kommun kommer du att kunna se resultatet i Dexter. Om du söker till Värnamo kommun men kommer från en annan kommun kommer du att få ditt besked med posten.

Den slutliga antagningen görs på ditt vårterminsbetyg. Den slutliga antagningen är klar 1 juli.

Om du bor i Värnamo, Gnosjö eller Gislaveds kommun kommer du att kunna se resultat i Dexter och du kommer att få ett brev med posten. Om du bor i annan kommun får du ett brev med posten.

• Om du är antagen på ditt förstahandsval och vill ha platsen behöver du inte svara.
  • Om du inte är antagen på ditt förstahandsval behöver du svara.

Reservantagningen pågår till 15 september. Om du har en reservplats kommer du att bli kontaktad av Gymnasieantagningen tidigast 6 augusti. Tänk på att det viktigt att du lämnar rätt telefonnummer så att det är lätt att nå dig.

Tacka ja till platsen du fått, men skriv att du hellre vill gå på ett annat program och vilket. Du kommer få återkoppling efter 6 augusti. Det kommer inte att hända någonting med antagningen förrän reservantagningen påbörjas i augusti.

Ja, vi behöver få besked så att vi kan ta bort dig som elev hos oss. Skicka in svar - tacka nej till platsen och skriv vad du ska göra istället.

Antagningsbesked går även att se i Dexter där du gjorde din ansökan. Där kan du som bor i Värnamo, Gislaveds och Gnosjö kommun se om du blivit antagen.

Om du bor i någon annan kommun eller om du vill ha ditt antagningsbesked hemskickat går det bra att ringa Kontaktcenter, 0370-37 70 00.

Det får du veta när skolan börjar i augusti. Om det finns särskilda skäl, kontakta rektorn på programmet du ska gå, i början av augusti.

Om du studerar på gymnasiet och har minst sex kilometer till skolan kan du få ett skolkort. För dig som ska börja studera på Finnvedens gymnasium lämnas skolkortet ut första skoldagen. Du åker gratis första skoldagen. Du behöver inte ansöka om kortet.

Om du ska studera på annan ort kan du åka gratis till skolan dom första skoldagar om du visar upp ditt antagningsbesked eller din legitimation. Du kommer att få information från din nya skola hur du ska få ett skolkort.

Läs mer om villkor för bidrag till resor mellan bostad och hållplats och hur du ansöker på sidan Resor för gymnasieelever.

Om du studerar på gymnasiet, kan du ansöka om inackorderingstillägg. För att bli
beviljad krävs det att du är berättigad enligt Värnamo kommuns riktlinjer.

Du hittar information om villkoren om inackordering och hur du ansöker om inackorderingsstöd på sidan Studiemedel och inackordering.

Det här var kanske det du letade efter?

Senast ändrad 01 februari 2024