Orange week 2023

Visste du att mäns våld mot kvinnor fortfarande är ett samhällsproblem, även här i vår kommun? Det kan vara din vän, mamma, mormor, kollega eller klasskamrat som är utsatt utan att du ens vet om det.

Exakt hur många som far illa går inte att veta då mörkertalet är stort. En del är rädda för att anmäla, en del känner skam och en del vet inte hur de ska ta första steget ut ur en våldsam relation. Det man vet är att förra året fick socialtjänsten i Värnamo in 329 orosanmälningar där barn och unga far illa av våldet i nära relationer. Då har vi inte ens räknat med anmälningar till andra myndigheter som polisen tillexempel.

Orange week är en vecka där vi vill uppmärksamma våld i nära relationer. Vi hoppas att få människor att börja prata om problemet, sprida kunskapen om att våld går att förebygga och lyfta det våldsförebyggande arbete som idag pågår.

Rutan på Flanaden

Postern "Mörkerantalet är stort" ihop med ett par kvinnoskor har vi ställt upp för att lyfta att många kvinnor utsätts för våld i nära relationer men inte anmäler.

"Det är inte ditt fel" vill vi sätta som en uppmaning till de utsatta som känner skam.

Banden i stadshuset

Lika många band som hänger i skyltfönstret gjordes det orosanmälningar förra året om barn och unga som far illa av fysiskt våld i Värnamo kommun.

Konsert Orange

Välkommen till Gummifabrikens foajé, fredag 24 november och njut av en livfull konsert med flera artister från vår egen kommun. Konserten är helt gratis.

Läs mer om konserten på vår sida Konsert Orange

Stadsbiblioteket

Skyltar med litteratur kopplat till ämnet om våld i nära relation.

Mer om Orange week

Vill du veta mer om Orange week kan du kika på länsstyrelsens och regionens webbplats jajkpg.se Länk till annan webbplats.