Marklov

Plikten att söka marklov är begränsad till områden med detaljplan och områden där kommunen har bestämt att marklov krävs genom områdesbestämmelser.

Om du ska höja eller sänka marken inom ett detaljplanerat område och höjdförändringen är mer än 0,5 meter, behöver du marklov. Marklov kan även omfatta trädfällning, skogsplantering eller markåtgärder som kan försämra markens genomsläpplighet.

Läs mer om marklov på Boverkets webbplats. Länk till annan webbplats.

Om markförändringen medför att du behöver en stödmur kan du behöva söka bygglov för muren. Du kan ansöka om marklovet och bygglovet för muren i en och samma ansökan.

Läs mer om lovplikt för murar på sidan Plank och mur.

Du behöver inte marklov om:

  • Ingen av de särskilda förutsättningarna är aktuella i ditt fall.
  • Du ändrar marknivån utanför detaljplan
  • Du ändrar marknivån inom detaljplan till i detaljplanen angiven marknivå
  • Du ändrar marknivån inom områdesbestämmelser där ingen utökad lovplikt för markåtgärder gäller
  • Du på mark som i detaljplan får användas för det ska anlägga gata, väg eller järnväg.

Läs mer om de särskilda förutsättningarna på sidan särskilda förutsättningar.

Du kan behöva marklov om:

  • Du ändrar marknivån inom detaljplan mer än 0,5 meter från befintlig nivå
  • Du ändrar markbeläggningen på ett sätt så det försämrar markens genomsläpplighet
  • Det i detaljplan eller områdesbestämmelser framgår utökad lovplikt för trädfällning eller marklov.

Markförändring i samband med byggnation

Om du söker bygglov för exempelvis nybyggnation och i samband med det behöver förändra marknivån, behöver du inte söka ett separat marklov eftersom markförändringen prövas i samband med lovet för nybyggnationen. Det är viktigt att du redovisar både befintliga och blivande marknivåer på fasadritningarna och nya plushöjder på nybyggnadskartan om det gäller nybyggnation. Detta behövs för att vi ska kunna bedöma lämpligheten och tillgängligheten i samband med markförändringen.

Osäker på vad som gäller?

Läs gärna vad som står i detaljplanen för din fastighet. Om du bor utanför planlagt område, eller är osäker, är du välkommen att kontakta våra bygglovshandläggare via kontaktcenter på telefonnummer 0370-37 70 00.

Du kan se våra gällande detaljplaner i vår interaktiva karta på sidan gällande detaljplaner.

Ansökan och hur ritningarna ska se ut

Om din åtgärd inte uppfyller kraven för att vara lovsbefriad måste du ansöka om lov. När du tar fram handlingar till din ansökan är det viktigt att ritningarna är fackmannamässigt gjorda.

Det innebär att ritningarna ska vara:

  • ritade med linjal och med svarta linjer på vit bakgrund. Använd inte rutat eller linjerat papper om du ritar för hand.
  • måttsatta (höjd, längd, bredd eller avstånd) i meter, med minst en decimal.
  • skalenliga och ha en skalstock (ett måttsatt skalstreck som visar skalan) så att det går att kontrollera att skalan och måtten stämmer.

Dessa handlingar behöver du för din ansökan

En situationsplan baserad på kommunens kartunderlag.

Beställ och läs mer om de olika karttyperna på sidan Kartunderlag.

  • Markera aktuellt område.
  • Från tomtgränsen ska du rita in avstånd till berört område med vinkelräta mått till gräns.
  • Markens nya plushöjder ska vara med.
  • Situationsplanen ska vara aktuell och inte ha varit använd tidigare.

Du får inte ändra något på kartan du beställer från kommunen, till exempel ta bort kommunens logotyp, utan bara lägga till det du ska bygga

En sektionsritning som visar marken i genomskärning från sidan.

  • Sektionsritningen ska vara i skala 1:100 och innehålla en måttstock.
  • Ritningen ska visa hur marken är uppbyggd med till exempel höjdskillnader redovisade med plushöjder.
  • Sektionsritningar ska vara skalenliga och måttsatta.
  • Den ska visa den befintliga marknivån och den blivande marknivån.

När du ska utföra dessa typer av byggprojekt behöver du i samband med din ansökan komma in med en projektbeskrivning. I denna ska du ha med:

  • En kort men utförlig beskrivning förklara vad det är för sorts åtgärd som ska göras.
  • Beskrivning av åtgärdens omfattning, hur den kommer att påverka exempelvis trafiksituationen, miljön eller om den har någon annan omgivningspåverkan.

Inför startbesked kan du behöva skicka in ytterligare handlingar, så som till exempel förslag om kontrollplan.

Handläggningstid

Varje ärende är unikt. Vi kan därför först bedöma handläggningstiden när vi börjar granska din ansökan.

  • Alla lovärenden (bygglov, marklov och förhandsbesked) ska handläggas inom tio veckor från den dag ansökan är komplett. I vissa fall kan tiden förlängas med ytterligare tio veckor. Om det sker får du besked innan de första tio veckorna har gått, tillsammans med en förklaring.
  • Om du ändrar något i ansökan utan att vi har bett om det, börjar handläggningstiden om från början.
  • Inom tre veckor efter att ansökan kommit in talar vi om ifall något behöver kompletteras. Handläggningstiden börjar då först när alla kompletteringar är inskickade.
  • Om ärendet behöver skickas på remiss till MSB eller Försvarsmakten börjar handläggningstiden räknas från den dag vi får deras svar.

Nya byggregler

Från och med den 1 juli 2025 gäller Boverkets nya byggregler. Syftet med de nya byggreglerna är att förenkla för dig som bygger och öka möjligheten till nya innovativa bygglösningar, vilket innebär att det blir lättare att använda nya material, metoder och tekniska lösningar. De nya byggreglerna ger dig större frihet, men de innebär också att du som bygger, tillsammans med konstruktören och andra aktörer måste ta ett större ansvar.

Under en övergångsperiod mellan den 1 juli 2025 och den 30 juni 2026 kommer du som bygger att kunna välja om du vill följa de gamla eller de nya reglerna. Kommunens tjänstepersoner får inte ge råd om vilka regler du ska följa.

Om Boverkets nya byggregler - Boverkets webbplats Länk till annan webbplats.

Regeländringar byggande - Boverkets webbplats Länk till annan webbplats.

Förslag på innehåll som kan vara intressant för dig

Hjälpte webbsidan dig?

Har du en fråga till kommunen? I de flesta fall ska du kontakta vårt kontaktcenter, det kan du göra genom att ringa 0370-37 70 00, eller skicka e-post: kontaktcenter@varnamo.se.

Har du synpunkter på kommunens verksamhet? För att synpunkter ska hanteras korrekt, använd dig av vår e-tjänst för synpunkter.

Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!

Hur kan vi göra informationen bättre för dig? Webbadress till sidan bifogas i meddelandet.

Senast ändrad 01 december 2025