Värnamo kommuns logga
E-tjänster och blankett Mina sidor Kontakt
E-tjänster och blankett Mina sidor Kontakt Lyssna

Förhandsbesked

Den som planerar att utföra en bygglovspliktig åtgärd kan ansöka om ett förhandsbesked innan ansökan om bygglov görs.

Ett förhandsbesked anger om en viss åtgärd kan tillåtas på en viss plats eller inte. På så vis behöver du inte lägga ner en massa kostnader på ritningar med mera innan du är säker på att platsen får bebyggas. För att få bygga krävs det utöver själva förhandsbeskedet även ett bygglov.

Du behöver ansöka om förhandsbesked om du

  • ska bygga en ny bostad på obebyggd mark utanför detaljplanerat område.

Du behöver inte ansöka om förhandsbesked om du

  • ska bygga en ny bostad inom detaljplanerat område. Du ser i detaljplanen vad du får bygga.

Handläggningstid:

Cirka 1 - 10 veckor

Kostnad:

Cirka 6 000 - 7 000 kr

Just nu är det många som vill bygga, vilket gör att vi har lite längre handläggningstider än vanligt.

Bygglov kan behövas

Dessa handlingar behöver du för din ansökan

  • Ansökan, via blankett eller e-tjänst
  • Beskrivning av projektet
  • Situationsplan på kartunderlag
  • Byggnader, infart, parkering, vatten och avlopp
  • Eventuellt byggnadsritningar

Så här gör du

En situationsplan visar placering och läge för det du vill göra sett ovanifrån. Du måste ha kartor från kommunen som underlag för din situationsplan. Vilken karta du behöver beställa för ditt projekt ser du på denna sida. Du kan sedan själv rita in ditt byggprojekt i kartan.

  • För åtgärder inom detaljplanerat område behöver du i de flesta fall upprätta din situationsplan på en projekteringskarta eller nybyggnadskarta i skala 1:400. Det kan exempelvis vara läget på tomten eller storlek på befintliga byggnader som behöver mätas in.
  • För åtgärder utanför detaljplanerat områden eller vid lov för mur/plank inom detaljplanerat område räcker det att du använder ett utdrag ur primärkartan eller fastighetskartan.

Situationsplanen är en ritning som visar tomten, byggnader och omgivningar ovanifrån i skalan 1:400. För att kunna göra en situationsplan behöver du det kartunderlag du beställde i steget innan. På en situationsplan ska följande redovisas:

  • Det är åtgärdens ytterväggar som ska ritas in, inte betongplattan eller taket (om inte taket har ett överhäng på mer än 0,5 meter).
  • Alla sidors mått ska redovisas för åtgärden.
  • Avstånd från tomtgränser. Linjen som visar avståndet ska vara en rät vinkel, det vill säga 90 grader från tomtgränsen.

Du kan själv rita in ditt byggprojekt i kartan.

Inför din ansökan ska du själv skapa dina ritningar eller anlita en fackman. De ritningar som behövs för ditt projekt ser du ovan. Det kan bland annat vara planritning, fasadritning, sektionsritning, markplaneringsritning, takplanritning eller detaljritning.

Du kan beställa ritningar som kommunen har på din fastighet via vår e-tjänst "beställ ritningar" som du hittar nedan. Dessa kan du använda som stöd när du skapar nya ritningar för din åtgärd. Det är inte säkert att ritningarna du efterfrågar finns.

Nedan ser du exempel på vad de mest vanliga ritningarna ska innehålla som vi efterfrågar för ansökan:

Fasadritning

Fasadritningens syfte är att visa byggnadens utseende. Fasadritningen ska vara i skala 1:100 och visa:

  • Befintlig marknivå med en streckad linje
  • Ny marknivå med en heldragen linje
  • Fasadernas utformning och detaljer så som fönster och dörrar
  • Material och färg
  • Vilket väderstreck varje fasad ses ifrån

Planritning

Planritning är en måttsatt ritning över de våningsplan som berörs av åtgärden du vill göra. Den ska vara i skala 1:100 och visa:

  • Byggnadens yttermått
  • Byggnadens rumsindelning
  • Nya väggar
  • Väggar som ska rivas

Sektionsritning

En sektionsritning visar en genomskärning av byggnaden. Sektionsritningen ska vara i skala 1:100 och visa:

  • Rumshöjd
  • Takvinkel

Nu har du gjort allt du behöver göra för att kunna ansöka om lov! Du kan välja att ansöka direkt via vår e-tjänst eller att ladda ned en blankett och skicka in med dina handlingar via mail eller post.

I vissa fall behöver du även anmäla en kontrollansvarig. Blanketten för att anmäla en kontrollansvarig kan du ladda ned på denna sida. Är du osäker på om ditt projekt kräver en kontrollansvarig eller inte? Vi kan göra en bedömning när vi fått in din ansökan, saknar vi en kontrollansvarig ges du möjlighet att skicka in det som en komplettering.

Postadress:
Samhällsbyggnadsförvaltningen
Värnamo kommun
331 83 Värnamo