Värnamo kommuns logga
E-tjänster och blankett Mina sidor Kontakt
E-tjänster och blankett Mina sidor Kontakt Lyssna

Uteservering

För en uteservering på allmän plats kan du behöva bygglov. Du behöver dessutom alltid söka tillstånd hos polismyndigheten.

Du behöver alltid bygglov om

  • uteserveringen ska vara inbyggd, helt eller delvis, till exempel genom inglasning
  • uteserveringen ska ha sidoväggar, tak, och markiser med stödben
  • uteserveringen är en fristående byggnad. Det gäller även tält som är uppställda under en längre tid
  • du vill använda en markis med stödben som sitter fast i väggen eller är fristående.

Du kan läsa mer om riktlinjer för uteservering på sidan Riktlinjer.

Osäker på om detta gäller dig?

Titta i din detaljplan för att ta reda på vad som gäller i ditt område innan du börjar planera för det du vill bygga.

Du hittar din detaljplan på sidan Detaljplanering.

Handläggningstid:

1 - 10 veckor från då ärendet är komplett

Kostnad:

Beror på omfattningen

Bygglov kan behövas

Dessa handlingar behöver du för din ansökan

  • Ansökan, via blankett eller e-tjänst
  • Situationsplan baserad på kommunens kartunderlag
  • Ritningar i skala 1:100 (plan- och fasadritning samt sektionsritning)
  • Avvecklingsplan
  • Inför startbesked kan du behöva skicka in ytterligare handlingar, så som till exempel förslag om kontrollplan

I vissa fall behöver du även följande handlingar

  • Brandskyddsdokumentation, när utrymning och brandskydd ändras för din verksamhet
  • Utlåtande från sakkunnig om tillgänglighet, om avsteg från tillgänglighetskrav ska göras

Så här gör du

För nästan all bebyggelse i Värnamo kommuns tätorter finns det detaljplaner som visar hur mark och vatten får användas i kommunen. Även utanför tätorterna finns platser med detaljplan eller områdesbestämmelser.

Du behöver se om det finns en detaljplan där du bor och vad som gäller i ditt område innan du planerar för det du vill bygga. Finns det ingen detaljplan där du bor så har kommunen inte reglerat omfattningen av bebyggelse som får ske på din fastighet. Det kan finnas andra begränsningar att ta hänsyn till.

Du kan se våra detaljplaner i vår interaktiva karta. Länk till annan webbplats.

Från kartan har du möjlighet att ta del av plankarta och planhandlingar och du kan spara eller skriva ut handlingar. Behöver du hjälp är du välkommen att ringa kontaktcenter.

En situationsplan visar placering och läge för det du vill göra sett ovanifrån. Du måste ha kartor från kommunen som underlag för din situationsplan.

  • För åtgärder inom detaljplanerat område behöver du rita in din tilltänka åtgärd på en projekteringskarta i skala 1:400.
  • För åtgärder utanför detaljplanerat områden räcker det att du använder ett utdrag ur primärkartan eller fastighetskartan.

Situationsplanen är en ritning som visar tomten, byggnader och omgivningar ovanifrån. För att kunna göra en situationsplan behöver du det kartunderlag du beställde i steget innan.

Följande ska redovisas tydligt på situationsplanen:

  • Mått på bredden
  • Mått på längden
  • Avstånd till fastighetsgränser

Du kan själv rita in åtgärden på situationsplanen.

OBS: Kartunderlaget ska lämnas in som ni får den med endast åtgärden inritade. Den får inte klippas ur eller ändras på något sätt.

Inför din ansökan ska du själv skapa dina ritningar eller anlita en fackman.

Du kan beställa befintliga ritningar som kommunen eventuellt har på din fastighet via vår e-tjänst "beställ ritningar" som du hittar nedan. Dessa kan du använda som stöd när du skapar nya ritningar för din åtgärd. Det är inte säkert att ritningarna du efterfrågar finns.

De ritningar som krävs för åtgärden ser ni ovan och är följande:

Planritning skala 1:100

  • Åtgärdens bredd
  • Åtgärdens längd

Fasadritning skala 1:100

  • Åtgärdens utformning och detaljer som till exempel staket och plank
  • Från vilken väderstreck fasaden ses ifrån
  • Material och färg

Sektionsritning skala 1:100

  • Åtgärdens höjd från marknivån

Du kan ansöka direkt via vår e-tjänst nedan eller ladda ned en blankett och skicka in med dina handlingar via mejl eller post.

Postadress

Samhällsbyggnadsförvaltningen
Värnamo kommun
331 83 Värnamo

Mejladress

kontaktcenter@varnamo.se

Inför startbesked krävas alltid förslag till kontrollplan. Om du får bygglov kommer du få ytterligare information om när du behöver skicka in kontrollplanen.

Information om kontrollplan hittar ni på Boverkets webbplats. Länk till annan webbplats.

Utöver kontrollplan kan ytterligare handlingar komma att krävas in, till exempel konstruktionsritningar.