Säsongslov

Du kan ansöka om säsongslov för en åtgärd som ska finnas under en begränsad tid under flera år. Till exempel som uteserveringar och glasskiosker.

Säsongslov

  • Du kan söka säsongslov för sådant som bara ska finnas på en plats under en del av året och som du vill upprepa på samma plats under två år eller mer
  • Att uppföra en kiosk eller en uteservering som ska ställas upp under sommarsäsongen varje år är exempel på åtgärder som kan vara aktuella för säsongslov
  • För att ett säsongslov ska kunna ges behöver det du ska bygga eller ändra följa detaljplanens bestämmelser på samma sätt som för ett permanent bygglov.

Osäker på om detta gäller dig?

Titta i din detaljplan för att ta reda på vad som gäller i ditt område innan du börjar planera för det du vill bygga.

Handläggningstid:

1 - 10 veckor från då ärendet är komplett

Kostnad:

Beror på omfattningen

Bygglov behövs alltid

Dessa handlingar behöver du för din ansökan

  • Ansökan, via blankett eller e-tjänst
  • Avvecklingsplan samt verksamhetsbeskrivning
  • Situationsplan baserad på kommunens kartunderlag
  • Ritningar skala 1:100 (plan, fasad- och sektionsritning)
  • Inför startbesked kan ytterligare handlingar komma att krävas in som t.ex. förslag om kontrollplan etc

Så här gör du

För nästan all bebyggelse i Värnamo kommuns tätorter finns det detaljplaner som visar hur mark och vatten får användas i kommunen. Även utanför tätorterna finns platser med detaljplan eller områdesbestämmelser.

Du behöver se om det finns en detaljplan där du bor och vad som gäller i ditt område innan du planerar för det du vill bygga. Finns det ingen detaljplan där du bor så har kommunen inte reglerat omfattningen av bebyggelse som får ske på din fastighet. Det kan finnas andra begränsningar att ta hänsyn till.

Du kan se våra detaljplaner i vår interaktiva karta. Länk till annan webbplats.

Från kartan har du möjlighet att ta del av plankarta och planhandlingar och du kan spara eller skriva ut handlingar. Behöver du hjälp är du välkommen att ringa kontaktcenter.

En situationsplan visar placering och läge för det du vill göra sett ovanifrån. Du måste ha kartor från kommunen som underlag för din situationsplan.

  • För åtgärder inom detaljplanerat område behöver du rita in din tilltänka åtgärd på en projekteringskarta i skala 1:400.
  • För åtgärder utanför detaljplanerat områden räcker det att du använder ett utdrag ur primärkartan eller fastighetskartan.

Situationsplanen är en ritning som visar tomten, byggnader och omgivningar ovanifrån. För att kunna göra en situationsplan behöver du det kartunderlag du beställde i steget innan.

Följande ska redovisas tydligt på situationsplanen:

  • Åtgärdens exakta placering
  • Bredden på åtgärden
  • Längden på åtgärden
  • Avstånd till fastighetsgränser
  • Avstånd till närmaste byggnader

Du kan själv rita in åtgärden på situationsplanen.

OBS: Kartunderlaget ska lämnas in som ni får den med endast åtgärden inritade. Den får inte klippas ur eller ändras på något sätt.

Inför din ansökan ska du själv skapa dina ritningar eller anlita en fackman.

Du kan beställa befintliga ritningar som kommunen eventuellt har på din fastighet via vår e-tjänst "beställ ritningar" som du hittar nedan. Dessa kan du använda som stöd när du skapar nya ritningar för din åtgärd. Det är inte säkert att ritningarna du efterfrågar finns.

De ritningar som krävs för åtgärden ser ni ovan och är följande:

Planritning på alla plan skala 1:100

  • Bredden mellan åtgärdens ytterväggar
  • Längden mellan åtgärdens ytterväggar
  • Rumsindelning, dvs kök, sovrum osv
  • Dörrar & fönster

Fasadritning skala 1:100

  • Befintlig marknivå med en streckad linje
  • Ny marknivå med en heldragen linje
  • Fasadens utformning och detaljer som fönster & dörrar
  • Material och färg
  • Vilket väderstreck varje fasad ses ifrån

Sektionsritning skala 1:100

  • Rumshöjd
  • Totalhöjd
  • Takvinkel

Verksamhetsbeskrivning/ avvecklingsplan

  • Syfte samt tänkt använding av åtgärden– hur lång tid kommer åtgärden under säsongen gälla.

Du kan ansöka direkt via vår e-tjänst nedan eller ladda ned en blankett och skicka in med dina handlingar via mejl eller post.

Postadress

Samhällsbyggnadsförvaltningen
Värnamo kommun
331 83 Värnamo

Mejladress

kontaktcenter@varnamo.se

Inför startbesked krävas alltid förslag till kontrollplan. Om du får bygglov kommer du få ytterligare information om när du behöver skicka in kontrollplanen.

Information om kontrollplan hittar ni på Boverkets webbplats. Länk till annan webbplats.

Utöver kontrollplan kan ytterligare handlingar komma att krävas in, till exempel konstruktionsritningar.