Registrering av livsmedelsverksamhet

Alla verksamheter som hanterar eller säljer livsmedel i någon form ska registreras eller godkännas.

När måste verksamheter registreras?

Registrering behöver göras vid nya verksamheter, vid ägarbyte och vid byte av organisationsnummer. Du behöver skicka in ansökan senast två veckor innan verksamheten är tänkt att starta.

Lagstiftning och inspektion

Från och med 1 december 2009 genomförs ingen prövning av livsmedels­anläggningarna innan de startar. Istället genomför kommunens livsmedels­inspektörer en inspektion i nya verksamheter kort efter att de har öppnat. Det är mycket viktigt att du som livsmedelsföretagare tar reda på vilka krav i livsmedelslagstiftningen ditt företag ska uppfylla innan verksamheten startar, bland annat ska alla livsmedelsföretagare bedriva egenkontroll och lokalen ska vara anpassad för den verksamhet som bedrivs. Om allvarliga brister upptäcks vid inspektion i samband med öppnandet kan verksamheten bli tvungen att stänga tills dess att bristerna har åtgärdats.

Registrering avser livsmedelsföretagaren, lokalen och den verksamhet som bedrivs, vilket innebär att en registrering upphör att gälla vid ägarbyte och vid nedläggning. Ägarbyte och nedläggning samt betydande ändringar av befintlig livsmedelsverksamhet ska alltid anmälas till samhällsbyggnadsförvaltningen. En registrering kan tidsbegränsas.

Upphörande av livsmedelsverksamhet

Ska verksamheten upphöra behöver du skicka in en anmälan om det.

Anmälan vid upphörande av livsmedelsverksamhet. Länk till annan webbplats.

Tillfällig livsmedelsverksamhet

Vid tillfällig livsmedelsverksamhet kan verksamheten behöva registreras. Kontakta därför samhällsbyggnadsförvaltningen i god tid innan verksamheten är tänkt att äga rum för att ta reda på om registrering krävs. Exempel på en tillfällig verksamhet är när en livsmedelsföretagare är med på en sammankomst exempelvis Värnamodagarna och andra liknande arrangemang som mässor och marknader.

Anmäl i god tid

Registrering ska göras i god tid, redan i planeringsstadiet, och lämnas in till samhällsbyggnadsförvaltningen.

Vad händer om jag inte anmäler?

Varje livsmedelsföretagare som ska starta en verksamhet är skyldig att underrätta oss så att anläggningen kan registreras eller godkännas om det krävs. Som livsmedelsföretagare har du alltid ansvar att meddela betydande förändringar i din verksamhet så att vi har aktuella uppgifter.

Om du påbörjar din verksamhet utan att anmäla tar vi enligt lag ut en sanktionsavgift.

Sanktionsavgift privata verksamheter

I de fall en livsmedelsföretagare har påbörjat en registreringspliktig verksamhet utan att först anmäla ska sanktionsavgiften bestämmas till en procent av årsomsättningen. Avgiften får som lägst bestämmas till 5 000 kronor och högst 75 000 kronor, oavsett årsomsättning.

Om en ny fysisk eller juridisk person tagit över en verksamhet behöver du också anmäla det. Om det inte anmäls ska sanktionsavgiften bestämmas till en halv procent av årsomsättningen. Avgiften får som lägst bestämmas till 2 500 kronor och som högst till 40 000 kronor, oavsett årsomsättning.

Sanktionsavgift kommunala verksamheter

Om staten, en kommun eller ett landsting inte anmäler sin livsmedelsverksamhet innan den påbörjas en sanktionsavgift med ett fast belopp på 40 000 kronor utgå.

Om staten, en kommun eller ett landsting har tagit över ansvaret för en verksamhet och man inte anmäler anläggningen ska sanktionsavgiften bestämmas till 40 000 kronor.

När en ny sanktionsavgift ska beslutas för att den ansvarige inte åtgärdat bristerna ska avgiften bestämmas till ett belopp som är dubbelt så stort som den första sanktionsavgiften för samma överträdelse. Varje ny sanktionsavgift får dock tas ut med högst 100 000 kronor.

När en ny sanktionsavgift ska beslutas på grund av att livsmedelsföretagaren inom ett år upprepar sådan överträdelse som tidigare lett till beslut om sanktionsavgift, ska den nya sanktionsavgiften bestämmas till ett belopp som är dubbelt så stort som den första sanktionsavgiften. Varje ny sanktionsavgift får dock tas ut med högst 100 000 kronor.

Förslag på innehåll som kan vara intressant för dig

Hjälpte sidan dig?

Har du frågor om kontaktuppgifter eller enskilda ärenden? I de flesta fall ska du kontakta vårt kontaktcenter, det kan du göra genom att ringa 0370-37 70 00, eller skicka e-post: kontaktcenter@varnamo.se.

Har du synpunkter på kommunens verksamhet? För att synpunkter ska hanteras korrekt, använd dig av vår e-tjänst för synpunkter.

Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!


Hur kan vi göra informationen bättre för dig? Webbadress till sidan bifogas i meddelandet.

Senast ändrad 26 juni 2024