Tobak, e-cigaretter och tobaksfria nikotinprodukter
Om du vill sälja tobak måste du först ansöka om tillstånd hos kommunen. Du får inte börja sälja tobak förrän du fått tillståndet. För att sälja e-cigaretter och tobaksfria nikotinprodukter krävs inget tillstånd utan du ska göra en anmälan till kommunen och anmälan ska göras innan du börjar sälja.
Tillståndsplikt för försäljning av tobak
Ansökan kan avse detaljhandelstillstånd, partihandelstillstånd eller ett tillfälligt tillstånd beroende på vilken verksamhet du driver.
Processen att ansöka om tobakstillstånd
Krav på dig som ansöker om försäljningtillstånd för tobak
För att beviljas tillstånd ställs krav på dig som söker om att du ska vara personligt och ekonomiskt lämplig. Det innebär bland annat att du ska:
- vara ekonomiskt skötsam
- inte ha ett brottsligt förflutet
- inte ha skulder hos Kronofogden
- inte ha anmärkningar hos Skatteverket
- inte förekommer i belastningsregistret så kan det innebära att du bedöms som olämplig att inneha försäljningstillstånd för tobak.
Tillståndsenheten gör en enskild bedömning i varje ärende.
Egenkontroll
Alla verksamheter där man säljer tobak ska arbeta systematiskt med egenkontroll. Ert program för egenkontroll är tänkt att vara ett stöd för personalen. Det ska också hjälpa dig som är näringsidkare att säkerställa att försäljningsreglerna följs. Du bör diskutera och förankra rutinerna som beskrivs i programmet hos personalen. Det är viktigt att programmet hålls aktuellt och uppmärksammas i det dagliga arbetet. Egenkontrollprogrammet ska givetvis finnas till hands på försäljningsstället.
Ett egenkontrollprogram ska skickas in tillsammans med ansökan om tillstånd.
Av egenkontrollprogrammet ska bland annat framgå hur du arbetar för att följa lagen med exempelvis
- ålderskontroll
- information till personal
- märkning och spårbarhet av tobak
Tobakslagens mål är att skydda människor från att hamna i ett beroende och drabbas av de skadeverkningar som tobak orsakar. För en tobaksförsäljare innebär lagen bland annat att du ska förvissa dig om att alla köpare är 18 år och att bara mycket begränsad reklam förekommer.
Du som ansvarar för lokalen och din personal ska känna till och följa tobakslagens bestämmelser och följa dem. Till det hör att ni ska arbeta löpande med egenkontroll.
Reglerna är utarbetade av Folkhälsomyndigheten. Både kommunen och polisen arbetar med kontroll av att reglerna följs.
På Folkhälsomyndighetens hemsida finns en vägledning för egenkontrollprogram vid försäljning av tobak. Vägledningen ger dig som handlare stöd och riktlinjer för vilka rutiner ditt egenkontrollprogram ska innehålla.
Elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare
Om du vill sälja e-cigaretter måste du anmäla det till kommunen. Du behöver inget tillstånd för att få sälja.
Med elektronisk cigarett menas en produkt som kan användas för konsumtion av nikotinånga via ett munstycke, en patron och en tank.
Du ansöker via e-tjänst som du hittar högst upp på denna sida.
Egenkontrollprogram
Vid försäljning av Elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare behöver du ha ett egenkontrollprogram.
Med påfyllningsbehållare avses behållare som innehåller vätska som innehåller nikotin och som kan användas för att fylla på en elektronisk cigarett.
Du hittar e-tjänst högst upp på denna sida.
Tobaksfria nikotinprodukter
Om du vill sälja e-cigaretter behöver du anmäla det till kommunen. Du behöver inget tillstånd för att få sälja. En tobaksfri nikotinprodukt är en produkt utan tobak som innehåller nikotin för konsumtion.
Exempel på tobaksfria nikotinprodukter är snusliknande produkter som inte innehåller växtdelar av tobak eller mald tobak, men som innehåller nikotin, ibland beskrivna som nikotinportioner eller vitt snus.
Tobaksfria nikotinprodukter kan också omfatta andra produkter utan tobak som innehåller nikotin och är avsedda för konsumtion, förutsatt att de inte regleras i annan lag.
Egenkontrollprogram
Vid försäljning av tobaksfria nikotinprodukter behöver du ha ett egenkontrollprogram.
Anmäl förändringar i ditt bolag
Du anmäler förädringar via e-tjänst som du hittar högst upp på denna sida.
Förändringarna kan till exempel handla om:
- ändrade ägarförhållanden
- ny styrelseledamot
- avgående styrelseledamöter
- ny firmatecknare
- om nytt kapital eller nya lån tillförs verksamheten.
När vi har tagit emot din anmälan gör vi en bedömning av vilken typ av utredning som krävs.
Upphörande av försäljningstillstånd
Det är viktigt att du anmäler om du vill upphöra med försäljning av tobak i din verksamhet. När anmälan registrerats får du ett beslut skickat till dig.
Du anmäler upphörande av tillstånd i e-tjänst. E-tjänsten hittar du högst upp på denna sida.
Tillsyn
Kravet på lämplighet och skötsamhet kvarstår även efter det att du fått ditt tobakstillstånd.
Yttre tillsyn kontrolleras bland annat ålderskontroll, marknadsföring och märkning. Besöken kan göras tillsammans med andra myndigheter som exempelvis polisen eller skatteverket.
Inre tillsyn är kontroll och uppföljning av tillståndshavarens personliga och ekonomiska förhållanden. Uppgifter inhämtas från exempelvis Skatteverket, Kronofogden eller Polisen.
Kontrollköp
Kontrollköp är en förebyggande tillsynsmetod som kommunen använder. I syfte att ge underlag för en dialog mellan kommunen och försäljningsstället. Ett kontrollköp innebär att en person över 18 år med ett ungdomligt utseende testar om det går att köpa folköl, tobaksvaror, e-cigaretter och påfyllningsbehållare, tobaksfria nikotinprodukter eller receptfria läkemedel utan att den som säljer eller lämnar ut varan försäkrar sig om att mottagaren har fyllt 18 år. Kommunen får inte använda ett kontrollköp som underlag för någon administrativ åtgärd mot dig som näringsidkare. Det betyder att kommunen till exempel inte får meddela dig som näringsidkare försäljningsförbud att sälja folköl, e-cigaretter och påfyllningsbehållare eller återkalla ett tillstånd om att sälja tobaksvaror på grund av vad som kommit fram vid kontrollköpet.
Ansökningsavgift och tillsynsavgift
Alla som söker tillstånd hos kommunen måste betala en ansökningsavgift. Avgiften tas ut för att täcka kostnaderna för prövningen av tillståndsansökan och innebär inte att du automatiskt får tillstånd. Ansökningsavgiften skall betalas även om du får avslag på din ansökan.
Värnamo kommun gör kontinuerligt tillsyn av verksamheter med försäljningstillstånd. För detta tar kommunen ut en årlig tillsynsavgift.
Mer information om våra Taxor och avgifter hittar du på sidan Taxor och avgifter.
Förslag på innehåll som kan vara intressant för dig
Hjälpte sidan dig?
Har du frågor om kontaktuppgifter eller enskilda ärenden? I de flesta fall ska du kontakta vårt kontaktcenter, det kan du göra genom att ringa 0370-37 70 00, eller skicka e-post: kontaktcenter@varnamo.se.
Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!
Senast ändrad 07 juli 2023