Material i kontakt med livsmedel

Kontaktmaterial är alla föremål som är avsedda att komma i direkt eller indirekt kontakt med livsmedel. Du som har en verksamhet och som importerar, tillverkar eller säljer kontaktmaterial omfattas av kontroll.

Sedan den 1 augusti 2023 ska tillverkare, förädlare och importörer av kontaktmaterial anmäla sin verksamhet till sin kontrollmyndighet. Lagen träder i kraft 1 juli 2024.

Vad är kontaktmaterial?

Kontaktmaterial är alla föremål som är avsedda att komma i direkt eller indirekt kontakt med livsmedel. Det kan exempelvis vara plastpåsar, köksredskap, köksmaskiner, bestick, transportband eller livsmedelsförpackningar, kartong- och plastförpackningar, take away-förpackningar, plastfilm, plast- och papperspåsar.

Sedan tidigare har bara livsmedelsföretag som använt kontaktmaterial kontrollerats. Men nu kontrolleras även tillverkare, förädlare och importörer.

När ska jag anmäla min verksamhet för registrering?

Du som har en verksamhet och som importerar, tillverkar eller säljer kontaktmaterial omfattas av kontroll. Därför behöver du också registrera din verksamhet hos kommunen.

Eftersom lagstiftningen som reglerar kontaktmaterial är ny från och med år 2024 finns övergångsbestämmelser kring krav på anmälan.

Undantag från anmälningskravet:

Livsmedelsanläggningar som också har tillverkning, förädling eller import av kontaktmaterial. Verksamheter som beräknas ha en omsättning som understiger 80 000 kronor under ett räkenskapsår och som beräknas tillverka, förädla eller importera färre än 1 000 enheter av material och produkter avsedda att komma i kontakt med livsmedel.

Kontroll av kontaktmaterialverksamheter

Verksamheter som tillverkar, förädlar eller importerar kontaktmaterial kommer få kontroll. Livsmedelsverket arbetar nu med att ta fram en modell för en riskklassning som kommer ligga till grund för hur ofta kontaktmaterialverksamheten kommer få kontroll.

Kontrollen består av en inspektion av anläggning och utrustning, dokumentation, analysresultat samt kvalitetssäkringssystem.

Kontrollen av kontaktmaterial är uppdelad på kommunerna, länsstyrelsen och livsmedelsverket. Den kontrollmyndighet som idag bedriver livsmedelskontrollen på en livsmedelsanläggning kommer att utföra kontrollen av kontaktmaterial. Verksamheter så som tillverkare och importörer som tidigare inte kontrollerats kommer kommunerna nu ha tillsynsansvaret över.

Avgifter för kontroll

Kontrollen finansieras genom avgifter, verksamheterna debiteras efter utförd kontroll. Klagomål som bedöms vara befogade samt uppföljande kontroll debiteras per timme.

Vill du veta mer?

Om du är osäker på om din verksamhet omfattas av den nya lagstiftningen är du välkommen att kontakta någon av kommunens livsmedelsinspektörer. Du når dem via vårt Kontaktcenter.

Du hittar också mer information om kontaktmaterial på Livsmedelsverkets webbplats. Länk till annan webbplats.

Förslag på innehåll som kan vara intressant för dig

Vi får många frågor om kontaktuppgifter. I de flesta fall ska du kontakta vårt kontaktcenter på telefon 0370-37 70 00, eller via e-post: kontaktcenter@varnamo.se.

Senast ändrad 12 juni 2024