Byggbodar
Byggbodar används ofta som platskontor eller personalutrymmen vid byggarbetsplatser. Om bygglov krävs beror det på hur och var de placeras.
Du behöver normalt inte bygglov om:
- byggbodarna används vid gatu- eller parkarbeten inom ett bostadsområde
- etableringen är tillfällig och varar högst sex veckor
- sätter upp byggbodar i samband med ett mindre byggprojekt, till exempel på en fastighet tillhörande ett en- eller tvåbostadshus, eller
- det gäller arbeten med väg eller bro
- Ingen av de särskilda förutsättningarna är aktuella i ditt fall.
Läs mer om de särskilda förutsättningarna på sidan särskilda förutsättningar.
Observera att även tillfälliga byggbodar kan kräva bygglov om området har särskilda planbestämmelser.
Du kan behöva bygglov om du:
- bygger byggbodar i mer än två våningar
- är utanför etableringsområdet eller använder en annan fastighet än den där byggprojektet sker eller
- placerar byggbodarna närmare än 4,5 meter från tomtgränsen, om inte grannen godkänt det skriftligt,
Osäker på vad som gäller?
Läs gärna vad som står i detaljplanen för din fastighet. Om du bor utanför planlagt område, eller är osäker, är du välkommen att kontakta våra bygglovshandläggare via kontaktcenter på telefonnummer 0370-37 70 00.
Du kan se våra gällande detaljplaner i vår interaktiva karta på sidan gällande detaljplaner.
Ansökan och hur ritningarna ska se ut
Om din åtgärd inte uppfyller kraven för att vara lovsbefriad måste du ansöka om lov. När du tar fram handlingar till din ansökan är det viktigt att ritningarna är fackmannamässigt gjorda.
Det innebär att ritningarna ska vara:
- ritade med linjal och med svarta linjer på vit bakgrund. Använd inte rutat eller linjerat papper om du ritar för hand.
- måttsatta (höjd, längd, bredd eller avstånd) i meter, med minst en decimal.
- skalenliga och ha en skalstock (ett måttsatt skalstreck som visar skalan) så att det går att kontrollera att skalan och måtten stämmer.
Dessa handlingar behöver du för din ansökan
Inför startbesked kan du behöva skicka in ytterligare handlingar, så som till exempel förslag om kontrollplan.
Handläggningstid
Varje ärende är unikt. Vi kan därför först bedöma handläggningstiden när vi börjar granska din ansökan.
- Alla lovärenden (bygglov, marklov och förhandsbesked) ska handläggas inom tio veckor från den dag ansökan är komplett. I vissa fall kan tiden förlängas med ytterligare tio veckor. Om det sker får du besked innan de första tio veckorna har gått, tillsammans med en förklaring.
- Om du ändrar något i ansökan utan att vi har bett om det, börjar handläggningstiden om från början.
- Inom tre veckor efter att ansökan kommit in talar vi om ifall något behöver kompletteras. Handläggningstiden börjar då först när alla kompletteringar är inskickade.
- Om ärendet behöver skickas på remiss till MSB eller Försvarsmakten börjar handläggningstiden räknas från den dag vi får deras svar.
Nya byggregler
Från och med den 1 juli 2025 gäller Boverkets nya byggregler. Syftet med de nya byggreglerna är att förenkla för dig som bygger och öka möjligheten till nya innovativa bygglösningar, vilket innebär att det blir lättare att använda nya material, metoder och tekniska lösningar. De nya byggreglerna ger dig större frihet, men de innebär också att du som bygger, tillsammans med konstruktören och andra aktörer måste ta ett större ansvar.
Under en övergångsperiod mellan den 1 juli 2025 och den 30 juni 2026 kommer du som bygger att kunna välja om du vill följa de gamla eller de nya reglerna. Kommunens tjänstepersoner får inte ge råd om vilka regler du ska följa.
Om Boverkets nya byggregler - Boverkets webbplats Länk till annan webbplats.
Regeländringar byggande - Boverkets webbplats Länk till annan webbplats.
Förslag på innehåll som kan vara intressant för dig
Hjälpte webbsidan dig?
Har du en fråga till kommunen? I de flesta fall ska du kontakta vårt kontaktcenter, det kan du göra genom att ringa 0370-37 70 00, eller skicka e-post: kontaktcenter@varnamo.se.
Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!
Senast ändrad 01 december 2025
Lyssna