Komplementbyggnader och komplementbostadshus

En komplementbyggnad är en mindre byggnad som uppförs i anslutning till en huvudbyggnad, till exempel ett förråd, växthus, garage, ”friggebod” eller gäststuga.

Ett komplementbostadshus är ett mindre bostadshus som används som permanentbostad eller gästbostad, tidigare känt under namnet ”Attefallshus”. Komplementbostadshus får endast uppföras i anslutning till en huvudbyggnad som är ett en- eller tvåbostadshus.

Du behöver inte bygglov om:

Inom detaljplan eller områdesbestämmelser

  • Du inte har byggt ett ”attefallshus”/komplementbyggnad med en anmälan enligt tidigare gällande regler
  • Byggnaden är högst 30 m² och högst 4,0 meter i höjd
  • Den placeras minst 4,5 meter från tomtgräns
  • Den är mindre än huvudbyggnaden och huvudbyggnaden är ett en- eller tvåbostadshus
  • Den ingår i den totala lovfria arean på max 45 m² per tomt (gäller samtliga komplementbyggnader och komplementbostadshus, inklusive ”friggebodar”)
  • Fastigheten ligger inte inom område med kulturvärden, riksintresse eller utökad lovplikt
  • Huvudbyggnaden är ett en- eller tvåbostadshus
  • Inte omfattas av de särskilda förutsättningarna.

Läs mer om de särskilda förutsättningarna på sidan särskilda förutsättningar.

Utanför detaljplan

  • Du inte har byggt en byggnad större än 50 kvadratmeter utan bygglov eller där den totala arean överstiger 65 kvadratmeter med den nya byggnaden
  • Byggnaden är högst 50 m² och högst 4,5 meter i höjd
  • Den placeras minst 4,5 meter från tomtgräns och skriftligt grannemedgivande finns
  • Den är mindre än huvudbyggnaden och huvudbyggnaden är ett en- eller tvåbostadshus
  • Den ingår i den totala lovfria arean på max 65 m² per tomt (gäller samtliga komplementbyggnader och komplementbostadshus, inklusive ”friggebodar”)
  • Fastigheten ligger inte inom område med kulturvärden, riksintresse eller utökad lovplikt genom områdesbestämmelser
  • Huvudbyggnaden är ett en- eller tvåbostadshus
  • Inte omfattas av de särskilda förutsättningarna.

Läs mer om de särskilda förutsättningarna på sidan särskilda förutsättningar.

Du kan behöva bygglov om:

  • Byggnaden är större än tillåten area eller höjd enligt ovan eller den totala arean för komplementbyggnader eller komplementbostadshus överskrids,
  • Den är lika stor eller större än huvudbyggnaden
  • Den placeras utanför tomten
  • Fastigheten ligger inom område med utökad lovplikt
  • Omfattas av de särskilda förutsättningarna.

Läs mer om de särskilda förutsättningarna på sidan särskilda förutsättningar.

Skriftligt grannemedgivande

Om du vill placera en komplementbyggnad närmare än 4,5 meter från tomtgräns, krävs skriftligt medgivande från berörd granne.

Vid allmän plats krävs medgivande från huvudmannen för platsen, till exempel kommunen.

Läs mer om grannemedgivande på sidan grannemedgivande.

För andra byggnader än en- och tvåbostadshus

Du får under vissa förutsättningar uppföra komplementbyggnader även vid andra typer av huvudbyggnader, till exempel vid ett flerbostadshus eller en verksamhet. Bygglov krävs även om ovanstående villkor för bygglovsbefrielse är uppfyllda. Kontakta oss för mer information.

Osäker på vad som gäller?

Läs gärna vad som står i detaljplanen för din fastighet. Om du bor utanför planlagt område, eller är osäker, är du välkommen att kontakta våra bygglovshandläggare via kontaktcenter på telefonnummer 0370-37 70 00.

Du kan se våra gällande detaljplaner i vår interaktiva karta på sidan gällande detaljplaner.

Ansökan och hur ritningarna ska se ut

Om din åtgärd inte uppfyller kraven för att vara lovsbefriad måste du ansöka om lov. När du tar fram handlingar till din ansökan är det viktigt att ritningarna är fackmannamässigt gjorda.

Det innebär att ritningarna ska vara:

  • ritade med linjal och med svarta linjer på vit bakgrund. Använd inte rutat eller linjerat papper om du ritar för hand.
  • måttsatta (höjd, längd, bredd eller avstånd) i meter, med minst en decimal.
  • skalenliga och ha en skalstock (ett måttsatt skalstreck som visar skalan) så att det går att kontrollera att skalan och måtten stämmer.

Dessa handlingar behöver du för din ansökan

En situationsplan baserad på kommunens kartunderlag.

Beställ och läs mer om de olika karttyperna på sidan Kartunderlag.

  • Från tomtgränsen ska du rita in två vinkelräta avstånd till byggnaden som låser byggnadens placering. Avstånden ska till exempel vara till en långsida och till en gavel.
  • Byggnadens yttersidor ska vara måttsatta.
  • Byggnadens färdiga golvhöjd ska vara med.
  • Situationsplanen ska redovisa infart och parkering.
  • På situationsplanen ska du redovisa vilka befintliga byggnader som finns på tomten. Om någon byggnad ska rivas ska du markera den med ett kryss eller markerar på annat tydligt sätt.
  • Situationsplanen ska vara aktuell (max 2 år gammal) och inte ha varit använd tidigare.
  • Du får inte ändra något på kartan du beställer från kommunen, till exempel ta bort kommunens logotyp, utan bara lägga till det du ska bygga.

En planritning visar själva byggnaden uppifrån så att det går att se hur byggnaden ska vara utformad och användas.

  • Planritningarna ska vara i skala 1:100 och innehålla en måttstock.
  • Planritningarna ska vara skalenliga och redovisa utvändiga mått, samt vara möblerade och redovisa fönstrens och dörrarnas placering.
  • På ritningen ska du ange vad de olika rummen ska användas till, till exempel ”sovrum” eller ”kök”.
  • Väggarnas in- och utsida ska ritas in.
  • Om det finns flera våningar ska det finnas en planritning för varje våningsplan.
  • Alla dörrar och fönster ska vara inritade skalenligt och stämma med fasadritningen.
  • Det ska finnas en markering som visar var snittet är taget för sektionsritningen.
  • Det ska finnas skalangivelse och skalstock (ett måttsatt skalstreck som visar skalan) på ritningen.

Tänk på: Om din ansökan gäller för tillbyggnad ska ritningen visa både den befintliga byggnaden och den planerade tillbyggnaden.

En fasadritning visar hur en byggnad ser ut utvändigt, det vill säga det du ser när du tittar på en av husets utsidor rakt framifrån.

  • Fasadritningen ska vara i skala 1:100 och innehålla en måttstock.
  • Ritningen ska visa hela byggnaden från alla berörda väderstreck. Väderstrecken ska stå med på respektive fasadritning. Om din ansökan bara berör en eller enstaka fasader räcker det att du redovisar dessa.
  • Hela byggnaden ska vara med på fasadritningarna, och om du söker för en tillbyggnad, skylt eller fasadändring ska tillbyggnaden/förändringen tydligt markeras.
  • Befintliga och blivande marklinjer ska redovisas. Om marknivåerna inte ändras behöver du skriva det tydligt på fasadritningen tillsammans med en redovisning av befintlig marklinje

En sektionsritning visar byggnaden i genomskärning från sidan.

  • Sektionsritningen ska vara i skala 1:100 och innehålla en måttstock.
  • Ritningen ska visa hur byggnaden är uppbyggd med till exempel våningar, vind och källare.
  • Sektionsritningar ska vara skalenliga och måttsatta med rumshöjd, byggnadshöjd, nockhöjd och taklutning.
  • Den ska visa takvinkel, rumshöjd och nockhöjd.
  • Den ska visa hur byggnaden ansluter till marken. Du ska också rita ut befintlig och blivande marknivå.

En ritning på befintlig byggnad ska visa hur huset ser ut idag, när du söker bygglov. Ibland kan det räcka att du utgår från originalritningar, men ibland kan du behöva rita upp nya ritningar över hur din byggnad ser ut idag. Ritningarna behöver inte vara skalenliga.

Ritningar över befintlig byggnad behövs ibland för att vi ska kunna avgöra vad och hur mycket som förändras i samband med det du söker lov för.

När du ska bygga till en ny verksamhet, eller ändra användningen i en byggnad till en annan verksamhet/användning, behöver du i samband med din ansökan komma in med en verksamhetsbeskrivning. I denna ska du ha med:

  • En kort men utförlig beskrivning förklara vad det är för sorts verksamhet som kommer att bedrivas.
  • Beskrivning av verksamhetens omfattning, hur den kommer att påverka exempelvis trafiksituationen eller om den har någon annan omgivningspåverkan.
  • Redovisa hur många parkeringsplatser din verksamhet behöver och var de ska placeras.

Andra uppgifter som är bra att redovisa, beroende på vilken typ av verksamhet du ska söka för är:

  • Öppettider
  • Förväntat antal besökare och anställda
  • Hur varuleveranser och sophantering ska ske.
  • Om din verksamhet kommer att orsaka buller behöver du beskriva detta.

Inför startbesked kan du behöva skicka in ytterligare handlingar, så som till exempel förslag om kontrollplan.

Handläggningstid

Varje ärende är unikt. Vi kan därför först bedöma handläggningstiden när vi börjar granska din ansökan.

  • Alla lovärenden (bygglov, marklov och förhandsbesked) ska handläggas inom tio veckor från den dag ansökan är komplett. I vissa fall kan tiden förlängas med ytterligare tio veckor. Om det sker får du besked innan de första tio veckorna har gått, tillsammans med en förklaring.
  • Om du ändrar något i ansökan utan att vi har bett om det, börjar handläggningstiden om från början.
  • Inom tre veckor efter att ansökan kommit in talar vi om ifall något behöver kompletteras. Handläggningstiden börjar då först när alla kompletteringar är inskickade.
  • Om ärendet behöver skickas på remiss till MSB eller Försvarsmakten börjar handläggningstiden räknas från den dag vi får deras svar.

Nya byggregler

Från och med den 1 juli 2025 gäller Boverkets nya byggregler. Syftet med de nya byggreglerna är att förenkla för dig som bygger och öka möjligheten till nya innovativa bygglösningar, vilket innebär att det blir lättare att använda nya material, metoder och tekniska lösningar. De nya byggreglerna ger dig större frihet, men de innebär också att du som bygger, tillsammans med konstruktören och andra aktörer måste ta ett större ansvar.

Under en övergångsperiod mellan den 1 juli 2025 och den 30 juni 2026 kommer du som bygger att kunna välja om du vill följa de gamla eller de nya reglerna. Kommunens tjänstepersoner får inte ge råd om vilka regler du ska följa.

Om Boverkets nya byggregler - Boverkets webbplats Länk till annan webbplats.

Regeländringar byggande - Boverkets webbplats Länk till annan webbplats.

Förslag på innehåll som kan vara intressant för dig

Hjälpte webbsidan dig?

Har du en fråga till kommunen? I de flesta fall ska du kontakta vårt kontaktcenter, det kan du göra genom att ringa 0370-37 70 00, eller skicka e-post: kontaktcenter@varnamo.se.

Har du synpunkter på kommunens verksamhet? För att synpunkter ska hanteras korrekt, använd dig av vår e-tjänst för synpunkter.

Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!

Hur kan vi göra informationen bättre för dig? Webbadress till sidan bifogas i meddelandet.

Senast ändrad 01 december 2025