Betala din parkering med mobiltelefon
Här hittar du information om hur du enkelt och snabbt kan betala din parkeringsavgift med mobiltelefonen.
Från och med måndag 23 september gäller ePark, Parkster och Easypark på kommunens parkeringar.
Informationen på denna sida gäller på de fyra kommunala parkeringarna. Det gäller Kvarteret Gåsen (Myntgatan), Kvarteret Björnen (Gamla Laga Gyllen), Gillet (vid Best Western) och Kvarteret Rudan (Sten Stures). Övriga parkeringar är privata och där får du följa skyltning och se vilka regler som gäller.
För betalning av parkering samarbetar Värnamo kommun med leverantörerna:
- EasyPark
- ePARK
- Parkster
Du kan betala med:
- app, i smartphones,
- sms, i samtliga mobiltelefoner.
Betala parkering med app
Har du redan laddat ned och skapat ett konto? Börja i så fall på steg 3.
- Ladda ned Parkster, easypark eller e-park kostnadsfritt till din smartphone.
- Skapa ett konto och registrera dina uppgifter.
- Välj vilket fordon du vill parkera.
- Ange din parkeringsplats genom zonkod eller via karta i app. Zonkoden för parkeringsplatsen hittar du på skyltarna som finns i anslutning till parkeringen.
- Välj parkeringstid för att sedan förlänga eller avsluta din parkering vid behov.
- Starta parkeringen.
- Avsluta parkeringen.
Betala parkering med sms
- Parkera bilen och smsa:
Zonkod Regnr Personnr till den leverantören du väljer. Telefonnumret till leverantören och zonkoden finns på skylten vid parkeringen.
Exempel: 12345 ABC123 7106061325 - När du vill avsluta din parkering skickar du texten "Avsluta" till samma nummer.
Kontrollera aktuell skyltning
Tänk på att kontrollera skyltning på respektive parkeringsyta och gata. Observera att det gäller andra bestämmelser för parkering och avgifter på tomtmark i privat regi och i parkeringshus.
Extra avgifter
Vissa företag tar ut extra avgifter i sin app, vilket ska framgå av deras villkor och även synas på ditt kvitto.
Frågor och svar om parkering
Förslag på innehåll som kan vara intressant för dig
Hjälpte sidan dig?
Har du frågor om kontaktuppgifter eller enskilda ärenden? I de flesta fall ska du kontakta vårt kontaktcenter, det kan du göra genom att ringa 0370-37 70 00, eller skicka e-post: kontaktcenter@varnamo.se.
Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!
Senast ändrad 23 september 2024