Du skickar din ansökan till samhällsbyggnadsförvaltningen och sedan beslutar samhällsbyggnadsnämnden om du får serveringstillstånd. De flesta tillfälliga tillstånd beslutas av alkoholhandläggaren.
Ansvaret för tillsyn och kontroll har kommunen tillsammans med polisen.
Alkoholhandläggaren går igenom ansökningshandlingarna. Om det behövs kan kompletteringar begäras från den sökande.
När ansökan är komplett skickar handläggaren ut remisser till polismyndigheten, skatteverket, kronofogdemyndigheten, miljöavdelningen och räddningstjänsten som yttrar sig över ansökan.
Under tiden utreder handläggaren ärendet och skriver en tjänsteskrivelse med förslag till beslut. Vid behov gör handläggaren också besök på serveringsstället. Ska den sökande göra kunskapsprovet görs det också under den här tiden. Du kan läsa mer om kunskapsprovet på sidan kunskapsprov för serveringstillstånd. När handläggaren fått in svar på remisserna skrivs tjänsteskrivelsen färdig.
Om samhällsbyggnadsförvaltningen inte föreslår precis det den sökanden ansökt om eller om förslaget går sökanden emot, skickas tjänsteskrivelsen till den sökande som får tillfälle att yttra sig. Den sökande kan också få möjlighet att komma till sammanträdet då samhällsbyggnadsnämnden beslutar och då få framföra sina argument.
När utredningen är färdig lämnar handläggaren över tjänsteskrivelsen till samhällsbyggnadsnämnden som fattar beslut i ärendet.
Vid en del ansökningar och anmälningar (till exempel tillfälliga tillstånd) har handläggaren rätt att fatta beslut på delegation. I de situationerna har handläggaren istället för en tjänsteskrivelse skrivit ett delegationsbeslut och handläggaren fattar i detta läge beslut i ärendet. Observera att handläggaren inte måste fatta beslutet själv, men har möjligheten.
Serveringstillståndet kan i vissa fall förenas med villkor, till exempel bordsservering, utbildning i ansvarsfull alkoholservering eller förordnade ordningsvakter.
Har serveringstillstånd beviljats skriver handläggaren ut ett tillståndsbevis och skickar detta, tillsammans med kopia på beslutet, till den sökande. Den sökande kallas nu istället för tillståndshavare. Tillståndsbeviset innehåller uppgifter om vad tillståndet omfattar och krävs för att få köpa in alkohol till serveringsstället. Eventuella villkor återfinns även de på tillståndsbeviset.
Har ansökan avslagits helt eller delvis skickar handläggaren ut beslutet, tillsammans med information om hur det kan överklagas, till den sökande.
Enligt lag ska kommunen fatta beslut inom fyra månader från att en fullständig ansökan kommit in. Värnamo kommuns målsättning är att beslut om stadigvarande tillstånd fattas inom sex veckor och för tillfälliga tillstånd inom tre veckor, efter det att ansökan är komplett. Handläggningstiden är väldigt beroende av att den som ansöker om tillstånd lämnar in samtliga nödvändiga handlingar för ansökan.
Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!
Senast ändrad 18 februari 2022