Vad kostar serveringstillstånd?
Kommunen har rätt att ta ut avgift för prövning och tillsyn enligt alkohollagen och detta finansieras därmed inte av skattemedel utan helt av avgifter.
Ansökningsavgifter
Varje kommun har själva rätt att besluta om vilka avgifter som ska gälla i kommunen och avgifterna kan därför variera beroende på i vilken kommun du ansöker om serveringstillstånd. När du ansöker om serveringstillstånd betalar du först en ansökningsavgift, som är olika beroende på vilken typ av tillstånd du söker.
Ansökningsavgiften betalas via faktura. Fakturan skickas till sökanden efter att ansökan kommit in. Betald avgift återbetalas inte om ansökan avslås.
Tillsynsavgifter
För den som har stadigvarande serveringstillstånd tas en årlig tillsynsavgift ut för att finansiera kommunens tillsyn av verksamheten. I tillsynsavgiften ingår bland annat den kontroll av serveringsställen som utförs av alkoholhandläggaren.
Du hittar mer information om avgifter för serveringstillstånd på sidan Taxor och avgifter.
Förslag på innehåll som kan vara intressant för dig
Hjälpte sidan dig?
Har du frågor om kontaktuppgifter eller enskilda ärenden? I de flesta fall ska du kontakta vårt kontaktcenter, det kan du göra genom att ringa 0370-37 70 00, eller skicka e-post: kontaktcenter@varnamo.se.
Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!
Senast ändrad 10 maj 2023