Värnamo kommuns logga
E-tjänster och blankett Mina sidor Kontakt
E-tjänster och blankett Mina sidor Kontakt Lyssna

Vad kostar serveringstillstånd?

Kommunen har rätt att ta ut avgift för prövning och tillsyn enligt alkohol­lagen och detta finansieras därmed inte av skatte­medel utan helt av avgifter.

Ansökningsavgifter

Varje kommun har själva rätt att besluta om vilka avgifter som ska gälla i kommunen och avgifterna kan därför variera beroende på i vilken kommun du ansöker om serverings­tillstånd. När du ansöker om serverings­tillstånd betalar du först en ansöknings­avgift, som är olika beroende på vilken typ av tillstånd du söker.

Ansöknings­avgiften betalas via faktura. Fakturan skickas till sökanden efter att ansökan kommit in. Betald avgift återbetalas inte om ansökan avslås.

Några exempel på avgifter:

  • Nyansökningar/ägarskifte, stadigvarande tillstånd: 9 000 kronor.
  • Nytt tillstånd på grund av ändrad bolagsform: 4 500 kronor.
  • Tillfälligt serveringstillstånd till allmänheten: 4 500 - 6 000 kronor.
  • Tillfälligt serveringstillstånd för slutna sällskap: 1 000 kronor.

För samtliga avgifter se taxa under mer information på denna sida.

Tillsynsavgifter

För den som har stadigvarande serveringstillstånd tas en årlig tillsyns­avgift ut för att finansiera kommunens tillsyn av verksam­heten. I tillsynsavgiften ingår bland annat den kontroll av serverings­ställen som utförs av alkoholhandläggaren.

Det här var kanske det du letade efter?

Hjälpte sidan dig?

Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!


Hur kan vi göra informationen bättre för dig? Webbadress till sidan bifogas i meddelandet.

Senast ändrad 24 februari 2022