Klagomål på boendemiljön
Problem med boendemiljön kan orsakas av många saker. Det kan handla om till exempel bristande ventilation, fukt, mögel, buller, lukt eller andra störningar.
Det är viktigt att den som orsakar störningen får möjlighet att åtgärda problemet innan en anmälan skickas in till oss. Om du inte får hjälp av den som är ansvarig kan du kontakta oss och få en bedömning. Oftast är det fastighetsägaren eller bostadsrättsföreningen som har det yttersta ansvaret. De ska kunna visa att verksamheten sker utan risk för olägenhet för människors hälsa eller miljö.
- Är du hyresgäst är det din hyresvärd som du ska vända dig till i första hand.
- För en bostadsrätt vänder du dig till styrelsen för föreningen.
- Har du ett eget hus är du själv ansvarig för din boendemiljö.
Du har också ett ansvar att sköta din bostad på ett ansvarsfullt sätt och se till att det inte blir problem i din egen bostad eller för dina grannar.
Anmäl ditt klagomål till samhällsbyggnadsförvaltningen
Det gör du genom att fylla i vår e-tjänst.
Det går också bra att ringa till samhällsbyggnadsförvaltningen via kontaktcenter på telefon 0370-37 70 00.
Det kostar inget att anmäla ett bostadsklagomål och utredningarna är alltid opartiska och objektiva.
Ärenden som vi inte handlägger
- Lösspringande katter och kaniner (bedöms inte vara olägenhet enligt miljöbalkens definition).
- Vilda djur som till exempel kråkor och duvor - kontakta din fastighetsägare.
- Röklukt från grannar som röker på balkongen eller på lukt i utrymmen som du inte bor i, exempelvis källare, trapphus och förråd.
- Slitage, boendestandard och frågor om ersättning eller nedsättning av hyran - kontakta hyresgästföreningen eller hyresnämnden.
- Klagomål på störningar som är tillfälliga eller som har upphört.
- Klagomål som skickas in innan en planerad flytt.
Förslag på innehåll som kan vara intressant för dig
Hjälpte sidan dig?
Har du frågor om kontaktuppgifter eller enskilda ärenden? I de flesta fall ska du kontakta vårt kontaktcenter, det kan du göra genom att ringa 0370-37 70 00, eller skicka e-post: kontaktcenter@varnamo.se.
Tack för att du hjälper oss förbättra webbplatsen!
Senast ändrad 21 oktober 2022